Jernbanenyheter

Store togproblemer i Drammen

Drammenbanen og Askerbanen ved Drammen er torsdag ettermiddag preget av forsinkelser og innstillinger grunnet strømproblemer. 

Drammens Tidende

Ras over toglinja ved Berkåk (oppdatert)

Raset har truleg skjedd i forbindelse med bygging av ny E6, seier Bane Nor. 

NRK Trøndelag

SJT: Ingen direkte regelbrudd som førte til togstansen 1. juledag

Men samtidig har tilsynet oppdaget flere sårbarheter. 

VG

Förstärk järnvägen från Göteborgs hamn

Göteborgs hamn är helt avgörande för försörjningen av Sverige, Norge och Finland inte bara i fredstid utan också under kris och krigsförhållanden. 

jarnvagar.nu

Tid for tog etter tung tids tale

Fra åpningen av jernbanen i 1854 og i flere tiår, var tanken om å bygge landet og binde folk sammen, som var det viktigste. Jernbanen som infrastruktur skulle være vårt felles fundament. 

Logistikk Inside

Reaksjonene hagler: - Bortkasta penger

For Ole-Petter Bergersen og familien er det ikke lenger et alternativ å ta tog. 

Dagbladet

Buss for tog på åtte toglinjer i påsken

Det gjelder Spikkestadbanen, Hovedbanen og Bergensbanen. I tillegg skal det gjøres arbeid i Drammen slik at den nye stasjonen kan åpne i august. 

NTB

Har ikkje reservetog – ingen løysing i sikte

Passasjerar og konduktørar fryktar for tryggleiken når dei står som sild i tønne på tog på Austlandet. No ser norske styresmakter til utlandet. 

NRK

Nytt snøras på Bergensbanen

Lokføreren oppdaget selv raset og måtte rygge tilbake til stasjonen. 

Teknisk Ukeblad

Skal jobbe på Vestfoldbanen – snart blir det buss for tog

Det skal jobbes på en rekke toglinjer i påsken. Det betyr stengte jernbanestrekninger – og buss for tog. 

Tønsbergs Blad

Åpnet ny undergang ved Nordby stasjon: – Endelig

Etter mange år på risikotoppen er planovergangen ved Nordby stasjon historie. 

Romerikes Blad

På tide å vurdere Bekkestuatrikken også som byutvikling

Trikken bruker bare fem minutter lengre tid enn T-banen til sentrum. 

Akersposten

Företagens tågilska: Exportgodset kommer inte fram i tid

Förseningar och inställda godståg är ett återkommande problem för många svenska företag. 

svt.se

Problemene på Nordlandsbanen: – Lei av å høre at de jobber med løsninger

Nordlandsbanen må nok en gang drives for halv maskin. Tillitsvalgte er lei av å bli møtt med forståelse. Nå krever de resultater. 

NJF-Magasinet

FrP kan gjerne løpe fra sitt ansvar, men togene blir ikke mer punktlige av den grunn

Når en fiasko som Høyre-FrPs jernbanereform er såpass godt dokumentert, skjønner jeg at angrep er det beste forsvar. 

Jarlsberg Avis

Har søkt om å få kjøre nattog mellom Oslo og Tyskland

Den privateide svenske togoperatøren «Snälltåget» har nå søkt Statens Jernbanetilsyn (SJT) om å få kjøre grenseoverskridende togtrafikk flere steder til og fra Norge. Dag- og nattogruter mellom Norge og Tyskland er en av disse. 

Tog24

Skjer det en nødssituasjon, tør jeg ikke tenke på utfallet

Halve togsett fører til at folk står som sild i tønne, og må stå i timer før de får sitteplass. 

NRK

Malmbanan – en av de värst drabbade sträckorna i Sverige

Stor kapacitetsbrist och mängder med fel på Malmbanan gör att industrin i Norrbotten förlorar enorma summor pengar. 

svt.se

Togdronningen på sin siste tur: – Jeg skal gi alt

Etter 42 år som konduktør på Sørlandsbanen går Lise Hansen av med pensjon. Hun håper hun har gjort en forskjell for noen av de reisende. 

NRK Sørlandet

Fra mandag er bare ETT lokomotiv i drift på Nordlandsbanen

Torsdag kjørte dagtoget mellom Trondheim og Bodø inn i stein og lokomotivet ble skadet. Mer skulle det ikke til før det kun er ett lokomotiv igjen som frakter passasjerer på Nordlandsbanen. 

NRK Nordland

Nå ser det ganske mørkt ut for norsk jernbane

Nå skal Bane Nor finne en ny leder. Det blir ikke lett. 

Nettavisen

Viste frem dette bildet – fikk 20 milliarder kroner

Da politikerne så bildet av «hjertet» i dagens relé-styrte signalsystem fra 1950-tallet, fikk Bane Nor 20 milliarder kroner til digitalisering. 

Teknisk Ukeblad

Hvorfor får svenskene det til

I disse VM-tider, hvor Norge dominerer i skisporet, må vi dessverre se oss grundig slått i jernbanesporet. 

Nordnorsk debatt

Buss for tog på Nordlandsbanen fra mandag 3.mars

SJ Norge har igjen kun to lokomotiver etter at et tog på vei fra Trondheim til Bodø kjørte på en stein. 

SJ Nord

Jernbanefamilien spiser sine ledere

Thor Gjermund Eriksens avgang som sjef for Bane Nor kan ses som et opprør mot byråkratiet i norsk jernbane. 

Teknisk Ukeblad

Mangel på lokomotiv til Bodø - igjen

SJ Norge, som kjører tog på Nordlandsbanen, opplever igjen mangel på lokomotiv til å kjøre dagtogene helt til Bodø. 

bodø.nu

Jernbanetilsynet: Onrail ble utsatt for diskriminering av statlige selskaper

Konklusjonen er at CargoNet, Mantena og Bane Nor har diskriminert Onrail, skriver Aftenposten. 

NRK

La folket avgjøre hvordan Stjørdal stasjon skal se ut

«Vi tar vare på kulturarven», gratulerer Bane Nor seg selv på sine nettsider. En av stasjonene som trekkes frem, er Stjørdal stasjon, før den brant. 

Stjørdalens Blad

Northrail Purchases New Vectron Locomotives

Northrail has announced an expansion of its European fleet with the addition of up to 50 new Vectron locomotives from Siemens Mobility. 

Railway News

Flere møter samferdselsministeren for å kreve umiddelbare tiltak

Mangelen på lokomotiver og innstilling av nattog mellom Trondheim og Bodø siden oktober har rammet både passasjerer og næringsliv hardt. 

Helgelendingen

Lokomotiv skadet etter at det kjørte på stein

Et tog fra Trondheim til Bodø har kjørt på en stein ved Ørtfjell sør for Dunderland.  

NRK Nordland

Derfor går Bane Nor-sjefen av

Thor Gjermund Eriksen mener Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet er for opphengt i detaljer. 

NJF-Magasinet

Bane Nor-sjefen går av: – Vil engasjere meg på andre områder

Thor Gjermund Eriksen slutter i konsernsjefjobben i Bane Nor. Han mener dagens struktur av jernbanesektoren ikke fungerer.

NRK

Nordlandsbanen: Politikerne i nord er forbannet på samferdselspolitikerne i sør

Folk og politikere i Nord-Norge er forbannet for at samferdselspolitikerne ikke klarer å skaffe landsdelene et tilfredsstillende togtilbud. 

Tog24

Fortsatt bom stopp på Skoppum – åpner neppe før torsdag

Strekningen mellom Skoppum og Holmestrand er fremdeles stengt for togtrafikk. 

Gjengangeren

Store problemer i togtrafikken: – Køen virker endeløs

På Vestfoldbanen er det stengt for togtrafikk onsdag morgen. Passasjerer må regne med forsinkelser. 

NRK Vestfold og Telemark

Hvem vil kjøre Flåmsbanen?

Nå har jernbanedirektoratet sendt ut en «føler» til de forskjellige togselskapene om noen ønsker å drive kommersiell drift på en av verdens vakreste togstrekninger, Flåmsbanen. 

Tog24