Jernbanenyheter

Mandag tar SJ over Dovrebanen og Nordlandsbanen – ønsker seg flere vogner

SJ starter opp for halv maskin på sju norske togstrekninger mandag. Men på sikt må de selge flere billetter enn Vy gjorde, og de ønsker seg flere vogner.

Teknisk Ukeblad

Munnbind påbys på tog, buss og T-bane i England

Fra neste uke blir det påbudt med munnbind for alle som reiser med offentlig transport i England, opplyser regjeringen i Storbritannia.

ABC nyheter

Flytoget foreslås integrert i det øvrige togtilbudet

Jernbanedirektoratet foreslår å integrere flytogtrafikken i det øvrige togtilbudet når Flytogets konsesjon går ut i 2028. Hensikten er å øke kapasiteten.

bygg.no

Bane NOR Eiendom investerer tre milliarder i nye bygg

Koronasituasjonen har på ingen måte redusert Bane NOR Eiendoms investeringsvilje. Så langt i år har eiendomsselskapet besluttet å investere tre milliarder kroner i nye byggeprosjekter.

bygg.no

SJ Norge innfører bonuspoeng på togreiser

Når SJ Norge mandag 8. juni tar over de syv strekningene Nordlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen, vil man kunne opparbeide bonuspoeng på togreiser.

NTB

Ny rapport: Om håndtering av rushtrafikken på jernbanesporet gjennom Oslo

Etter hvert som utbyggingen av intercity-strekningene rundt Oslo bygges ut, og det skal gå enda flere tog gjennom Oslo-tunnelen, blir kapasiteten på jernbanesporet knapp. Det blir rushtrafikk på jernbanen.

NTB

Jeg var mot Bybanen, helt til jeg prøvde den

Bybanen slo meg som et nytteløst prosjekt, og jeg hadde absolutt ikke troen.

Bergens Tidende

Fy, Vy

Rett før vi alle skal ha tidenes Norgesferie, velger Vy å droppe nattoget på Bergensbanen. Det er så korttenkt at man nesten ikke tror det kan være sant.

VG

Dropper nattog på Sørlands- og Bergensbanen i sommer

Vy og GoAhead mener kundegrunnlaget er for dårlig og kutter alle nattog på togstrekningene inntil videre. – Svært overraskende, sier Høyre-politiker.

NRK Vestland

Nå blir det el-tog i Trøndelag

Neste år starter den nye utbyggingen av Trønderbanen som åpner for elektriske tog fra Trondheim til Stjørdal eller Sverige. Elekstrifiseringen starter nå.

NJF magasinet

Ingen ville elektrifisere toget på Notodden

Bane NOR fikk ingen tilbud på anleggsarbeidet med jernbanen på Notodden i første runde, som også involverer Rjukan-Notodden industriarv. Kontrakten lyses derfor ut på nytt med en romsligere tidsplan. Prosjektet kan stå ferdig senhøsten 2020.

Radio Rjukan

Kapasiteten skaper utfordringer for Ruter

At samfunnet gradvis åpner opp, skaper problemer for Ruter. Årsaken er at kapasiteten på buss, bane og trikk fortsatt er lav som følge av smitteverntiltakene.

Dagsavisen

Dette gjør togselskapene i sommer

En ekstra spesiell situasjon krever ekstra tiltak.

Din Side

150 års jernbanehistorie i Moss

Når den nye banestrekningen åpnes i 2024 må det være på sin plass å sikre dette historiske anlegget som har tjent oss i snart 150 år.

Moss Avis

Trikken tilbake i Grefsenveien: – Det hamrer og dundrer i skinnene, sier beboer i veien

Grefsenveien-beboer Dogan Gursel mener at trikkestøyen enkelt kan reduseres. Men det er ikke Sporveien umiddelbart enig i.

Nordre Aker Budstikke

Foreslår ytterlegare 1 milliard kroner til togselskapa for å sikre rutetilbod

Sjølv om talet på reisande framleis er mykje lågare enn før koronautbrotet, har togselskapa byrja å køyre eit normalt rutetilbod rundt dei store byene. Dette gjer at toga kan køyre med tilstrekkeleg avstand mellom passasjerane, i tråd med tilrådingane om smittevern. Færre reisande betyr inntektstap for togselskapa.

NTB

Nytt kollektivtilbud som gjør det enklere å reise kollektivt

Det er VY som vant Innlandstrafikk sitt anbud om å kjøre kollektivtransport i Hamar-regionen fra 1. juli. VY er i gang med å klargjøre totalt 116 busser for kjøring i Hamar-regionen.

Innlandet fylkeskommune

Gro Bakstad blir ny Vy-sjef

Konserndirektør i Posten Norge, Gro Bakstad, blir ny sjef for Vy, får Aftenposten bekreftet.

Finansavisen

Aksjonsgruppe, fire ordførere og to stortingspolitikere krever morgenrutene tilbake

Et stort engasjement på Facebook med over 3000 i aksjonsgruppa, fire ordfører og to stortingspolitikere. Alle er bokstavelig talt på banen. De ønsker morgenrutene tilbake på Sørtoget.

Telemarksavisa

Østensjøbanen får ny T-banetunnel. Det gamle sporet blir sykkelvei

T-banen får to nye broer og en tunnel mellom Brynseng og Hellerud. Det skal gi 30 sekunder kortere kjøretid. Pris: 900 millioner kroner.

Aftenposten

Lyser ut første tunnelentreprise på Fornebubanen

Fornebubanen lyser ut sin første store tunnelentreprise, mellom Lysaker og Fornebu.

bygg.no

Bane NOR forbereder seg på flom og ras

Mange togstrekninger er utsatt den kommende tiden på grunn av faren for flom, ras og solslyng. Bane NOR er i gang med forberedelsene.

bygg.no

Ikke bare skuffelse i nord etter nei til Nord-Norgebanen

Folkekravet om jernbane nordover, er en sannhet med modifikasjoner.

NRK Nordland

Derfor blir det T-bane

Det har den siste tiden vært et par innlegg i Budstikka hvor det blir spurt om hvorfor Fornebubanen er planlagt som T-bane istedenfor bybane eller automatbane. Her er svaret på hvorfor T-bane er den beste løsningen.

Budstikka

Stortinget sier nei til Nord-Norgebanen: – Et historisk svik av Arbeiderpartiet

Stortinget stemte ned SV og Frps forslag om gjennomføring av Nord-Norgebanen. Flere er skuffet over Arbeiderpartiet.

NRK Troms og Finnmark

Coronakrisen gir millionsmell for Vy

Driftsresultatet for Vygruppen i årets fire første måneder ble på minus 77 millioner kroner. Smitteverntiltakene førte til kraftig nedgang i antall passasjerer.

E24

Follobane-entreprenør gikk nesten 160 millioner i minus i 2019

Follobane-entreprenøren Acciona Ghella (AGJV) hadde et årsresultat på negative 156.012.046 kroner i 2019.

bygg.no

Veidekke skal bygge underjordisk holdeplass ved Haukeland

Bybanen Utbygging har tildelt Veidekke det miljøsertifiserte oppdraget å bygge Vestlands første underjordiske holdeplass mellom Haukeland og Haraldsplass sykehus i Bergen.

bygg.no

Mener endringer kan være ulovlige

Torgeir Neset har i en e-post til kommunen, fylkesmannen og fylkeskommunen, krevd at det opprettes en ulovlighetskontroll av påståtte ulovlige byggetiltak på vernede Blakstad Stasjon.

Frolendingen

EU-domstolen toger fram på norske skinner

Når EUs fjerde jernbanepakke innlemmes i EØS-avtalen, får EU-domstolen myndighet på enda et felt i Norge.

Dagsavisen

Varsler støyende pinsehelg: – Bare å beklage

Den gode nyheten først: Det er varslet sommervær i pinsen med over 20 grader og sol. Så den dårlige: Samtidig setter Bane NOR i gang med et voldsomt bråk.

Drammens Tidende

Det store togrøveriet

Trønderske politikere er skuffet og overrasket over at opprusting av Dovrebanen er utsatt. Det burde de ikke være, for trøndersk jernbanehistorie er 150 år med løftebrudd og sentral motvilje.

Adressa

Ingen togavganger her i helgen

Helgen 23-24. mai skal Bane NOR jobbe høyt og lavt både på Gjøvikbanen og Kongsvingerbanen.

Nordre Aker Budstikke

Samferdselsministeren jobber med ny NTP - har fått prioriteringsforslag fra fylkeskommunene

Fylkeskommunene og flere av de største bykommunene har lagt frem sine løsningsforslag til viktige transportutfordringer i ny Nasjonal transportplan.

Bygg.no

Kjære politikere: Er det på tide å få gjenåpnet Skoger stasjon i 2025

Sluttføringen av dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen i 2024 gir en gyllen mulighet til å gjenåpne Skoger stasjon året etter.

Drammens Tidende

Kronekollaps gir milliardsmell for Follobanen

Samferdselsdepartementet ser seg nødt til å sprøyte inn penger i Follobaneprosjektet før tiden. Svak kronekurs har gjort byggingen 1,27 milliarder kroner dyrere enn først antatt.

E24

– Vi trenger innspill fra lokalmiljøet

De siste årene har Bane NOR utredet og planlagt nytt dobbeltspor mellom Seut i Fredrikstad og Klavestad i Sarpsborg. Arbeidet er gjort i tråd med bestillingen fra Jernbanedirektoratet, og etter avtale med kommunene.

Sarpsborg Arbeiderblad