Jernbanenyheter

På sporet av den tapte tid?

Konsernsjef Geir Isaksen i NSB «har en vy for fremtiden». Vi er mange som har det. Den fremste er å komme seg på jobb i tide om morgenen.

VG

Ny opptur for Ruters kollektivtrafikk

Fortsatt økende bruk av buss, trikk, metro, tog og båt i Oslo og Akershus resulterte i at kollektivtrafikken i hovedstadsområdet samlet noterte seg for 387 millioner påstigninger i fjor, ifølge administrasjonsselskapet Ruter.

Transportøkonomiskinstitutt

NSB-sjefen etter Vy-kritikken: – Folk vil like navnet når de blir vant til det

Konsernsjef Geir Isaksens drøm er at reisende i fremtiden ikke kjøper billetter, men «vyer». Han mener navnkritikken ikke handler om mangel på utsyn, men politisk motstand mot regjeringens jernbanereform.

VG

Hemsedal-prosjekt ga fra seg Vy-navnet til NSB

NSB bruker 280 millioner kroner på ny profil, men valget falt på et navn som var opptatt. De har nå inngått avtale med Buchardt-familiens milliardprosjekt i Hemsedal om å få bruke navnet Vy.

E24

Nytt NSB-navn får slakt fra Språkrådet

Språkrådet hadde rådet NSB til ikke å bytte navn. Og de synes ikke det nye navnet Vy er noe særlig heller.

VG

NSB og Nettbuss samles under nytt navn - det nye navnet er Vy

NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare.

Aftenposten

Disse togene står stille store deler av dagen. Nå bekrefter jernbanen at de kunne vært i bruk hele tiden

Alt skal bli bedre når jernbanetilbudet utvides i 2024 og 2027, sier jernbanemyndighetene. Men de kunne utvidet tilbudet kraftig, i dag. 

Aftenposten

Frykter enorm T-banesprekk

Kan bli 5-6 ganger så dyrt, kanskje 84 milliarder kroner. 

Nettavisen

Se bildene:Trikken over Torshov

Den elektriske trikken feirer 125 år i Oslo. Her tar vi et tilbakeblikk på trikken på Torshov i forrige århundre. 

Sagene avis

Kvinne alvorlig skadet etter å ha blitt påkjørt av tog

Kvinnen skal ha snublet og falt ut i sporet før hun ble påkjørt av et tog ved Drammen stasjon. 

Nettavisen

Det er dyrt å bygge tunnel i leire. Og det er ikke verdt de 800 millionene ekstra

Bane NOR planlegger to korridorer vest for Torp i Sandefjord: Storås-alternativet og Torp vest-alternativet. 

Sandefjords Blad

Weiterentwicklung des Zugsicherungssystems ETCS

Die Schweiz ist bei der Einführung des standardisierten Zugsicherungssystems ETCS europaweit führend. Dank der flächendeckenden Ausrüstung mit ETCS kann das gesamte schweizerische Normalspurnetz seit 2018 mit nur noch einem Zugsicherungssystem befahren werden. 

Bahn online

World’s Longest Undersea Rail Tunnel Gets $17 Billion in Funding

The developers of the world’s longest undersea railway tunnel, which once completed will connect the Finnish and Estonian capitals, have reached an agreement on 15 billion euros ($17 billion) in funding for the project. 

Bloomberg

Tanket ikke i Steinkjer – gikk tom for diesel ved Mære

Et Cargonet-lokomotiv på tur fra Bodø til Trondheim gikk tom for diesel like etter at det passerte Steinkjer.

Trønder-Avisa

Lokaltoglinja mellom Drammen og Dal hadde nest størst økning i hele landet i fjor

NSBs rute som går mellom Drammen og Dal, L13, hadde størst passasjervekst av alle lokaltogrutene på Østlandet i fjor. Dette var også lokaltogslinja med nest størst økning i hele landet.

Drammens Tidende

Bil påkjørt av tog – sjåføren fikk kastet seg ut

Sekunder før toget traff bilen, kom mannen i 30-åra seg ut med et nødskrik.

NRK Telemark

Plyndret godstog for øl og brus – nå er historien til de unge togrøverne blitt film

En ungdomsgjeng i alderen 11–15 år gjorde mye ugagn på Ranheim i Trondheim på 1990-tallet. Over en periode på nesten to år robbet de godstog for øl og brus, helt til de en kveld ble tatt på fersken.

NRK Trøndelag

Stenger togtunnel i en uke

I hele påsken må du belage deg på buss for tog mellom Drammen og Asker.

Drammens Tidende

Jernbaneansatte håpet KrF ville stoppe nye EU-regler. Nå er kampen tapt

De jernbaneansatte frykter reglene som gjør det umulig å reversere konkurranseutsettinga av norsk jernbane. Nå sikrer KrF flertall for EUs fjerde jernbanepakke, skriver VG.

Njf magasinet

Trikken i Oslo 125 år

Lørdag 3. mars 1894 var en merkedag i Kristianias historie. Som de første i Norden kunne innbyggerne i hovedstaden reise med en sporvogn som gikk helt av seg selv - uten en eneste hest foran.

bygg.no

Havarikommisjonen undersøker tunnelulykken i Oslo

Skal også sjekke om det er andre områder hvor Bane Nor må sjekke sikkerheten.

Teknisk Ukeblad

Setesdalsbanen får økonomisk støtte til istandsetting av rasoverbygg

Stiftelsen UNI besluttet nylig i sitt styremøte å innvilge 700.000 kroner til istandsetting av rasoverbygg på Setesdalsbanen. Den søndre delen av Setesdalsbanen er svært værutsatt med mye snø.

Vest-Agder fylkeskommune

Hvorfor bryr vi oss om jernbane i nord?

Noen ganger er det kommet spørsmål om hvorfor mitt engasjement for jernbane i nord er såpass sterkt.

Troms Folkeblad

Full T-banekrangel om 14 milliarder kroner - dette er stridens kjerne

Byrådet i Oslo vil bruke 14 milliarder slik fagfolkene anbefaler. Slikt blir det bråk av.

Nettavisen

Tog med motorstopp på Drammen stasjon

Det var lokomotivet til Skien-toget som ikke ville starte og ikke kom seg av flekken tirsdag ettermiddag.

Drammens Tidende

Her er det nye Flytoget

Vinteren 2020 kan du reise med de nye flytogene. Slik ser det ut inni det som blir Norges raskeste togsett. 

VG

Bevaringspris til Krøderbanen

Buskerud kulturminneråd har besluttet at Norsk Jernbaneklubb - driftsavdeling Krøderbanen skal tildeles Buskerud fylkeskommunes bevaringsdiplom. Prisen tildeles for godt utført arbeid med istandsetting av tre jernbanevogner på Krøderbanen.

Krøderbanen

Derfor var Sørlandsbanen forsinket to av tre dager

De 20 år gamle krengetogene sliter i svingene: Mer enn to av tre dager i fjor ble tog på Sørlandsbanen forsinket på grunn av feil på togsettet.

VG

Kaos herjet da de første elektriske trikkene inntok Kristiania for 125 år siden

Folk klatret opp fra alle kanter for å få en tur med trikkene som inntok byen 3. mars 1894. Politiet måtte inn for å holde orden på reiselystne.

Aftenposten

Klar bane for nye EU-regler til Norge: – Enormt skuffende

Tross store protester fra venstresiden og fagbevegelsen er et nytt EU-direktiv på vei til Norge. VG erfarer at det er klar bane i regjeringen for å innføre de nye EU-reglene på jernbane.

VG

NSB-sjef Geir Isaksen: – Du kommer til å elske oss

Konsernsjef Geir Isaksen i NSB ligger ikke i fosterstilling på kontoret selv om togene står. Nei, han har stor tro på bedre tider. 

ABC Nyheter

Norge kan trenge over 700 tog

Enorm økning i passasjerer gjør at Norge kan trenge over dobbelt så mange tog som i dag i 2050. 

Aftenposten

Passasjerveksten fortsetter for NSB

NSB Persontog og NSB Gjøvikbanen hadde i 2018 over 70, 7 millioner reiser. Det er en økning på 6,4 prosent reiser fra 2017. 

Romerikes Blad

Denne delen av godstrafikken er nesten tredoblet siden 2010

Dag Skjølaas i Norges Skogeierforbund gir jernbanen æren for at det ikke er lagt ned sagbruk i Norge de siste årene. Men det er fortsatt én utfordring igjen som gjør det trøblete å få tømmertogene frem i riktig tid. 

Jernbanemagasinet

Den nye forstadsbane

Aftenposten, 28.2. 1919: Akers herredsstyre behandlet igaar forslaget om kjøreplan og takster for Lilleakerbanen.

Oslohistore

Togoverfarten Rødby-Puttgarden stopper til december

Afviklingen af togoverfarten til Tyskland via Rødby-Puttgarden skyldes fremtidig sporarbejde. På sigt vil togoverfarten i stedet ske via Fyn og Jylland. 

ingeniøren.dk

Bygde dobbeltspor til 5 milliarder, men togene møtes aldri der

Det er over tre år siden det nye dobbeltsporet langs Mjøsa åpnet, men fortsatt bruker persontogene bare ett spor av gangen. 

VG