Jernbanenyheter
Tunnel fra nåværende stasjon til ny i fjellet under Mokollen - dét hadde gjort seg
- Detaljer
En trasé med stopp ved Terminalen Torp Flyplass og gjennomgang under Mokollen er åpenbart en framtidsrettet løsning.
ABB sikret seg lukrativ europeisk togkontrakt
- Detaljer
Stadler har gitt ABB kontrakter på 580 millioner kroner.
Denne trikken har kjørt 50 ganger rundt jorda
- Detaljer
På 35 år har SL79-trikken med vognnummer 108 kjørt to millioner kilometer. En skikkelig traver i Oslos gater. Og ennå er det noen år til den skal pensjoneres.
Mer misfornøyde Rykkinn-reisende
- Detaljer
I 2004 var 88 prosent av Rykkinn-beboerne fornøyd med kollektivtilbudet. I februar i år var andelen sunket til 59 prosent.
Dobbeltspor gir Larvik muligheter
- Detaljer
Intercity-satsningen gir Larvik muligheter for gode fremtidige transportløsninger og vil bidra til en god byutvikling.
Nå gjør Prinsens gate comeback som trikkegate
- Detaljer
Etter to år med grundig graving for en halv milliard kroner, gjør Prinsens gate comeback som trikkegate med toveis trikketrafikk.
Nå kommer Ringeriksbanen - men ikke perrongen
- Detaljer
Bærum vil bygge 10.000 boliger i skogen ved Avtjerna, forutsatt at det bygges togstasjon. Nå kommer toget - men uten perrong.
Erstatt Oslofjordtunnelen med en bro
- Detaljer
EU’s såkalte tunneldirektiv fra 2007 krever at Oslofjordtunnelen av sikkerhetshensyn må få et løp nr.2, eller må erstattes av en bro i løpet av 2019.
Skinnegående suksess
- Detaljer
Ringeriksbanen ser endelig ut til å bli en realitet, men Bybanen trenger fremdeles mer penger.
Taggere tagget «TOG» – på et tog
- Detaljer
Han var med på å slå fast det åpenbare, mannen som er dømt for å ha medvirket til å ha tagget «TOG» på et tog. Og det kostet ham dyrt.
Debatt om jernbane
- Detaljer
– Det må lages bråk, sier ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad. – Det er viktig at vi roer oss ned i jernbanesaken, sier NHOs Kristin Saga.
De bygget landet, men 17.000 døde under fryktelige forhold
- Detaljer
Torsdag klokken 18 åpner Thorvald Stoltenberg utstillingen Grossraum - tvangsarbeid i Norge under 2. verdenskrig, på Teknisk museum på Kjelsås.
Alt om jernbaneplanene
- Detaljer
I dette digitale magasinet har vi samlet alt vi har skrevet om jernbaneplanene.
Ble lovet svevebane og T-bane - nå får Fornebu-beboerne enda en bussrute i stedet
- Detaljer
Det går i dag 50 busser i timen til Fornebu i rushtiden, det er ikke nok til å frakte alle arbeidstakerne på halvøya.
Må kutte avganger under omfattende utbedringer på Oslo S
- Detaljer
Bane NORs utbedringer på Oslo S får konsekvenser for flere romeriksavganger i sommer.
Hvem er det som kommer med alle disse syke ideene?
- Detaljer
Sandefjord jernbanestasjon bør ligge der den ligger idag.
En farlig ferd gjennom bratte fjell og «killer cliffs»
- Detaljer
Dette er Skandinavias kargokonge. Et av de raskeste godstogene i hele Europa. Oppdraget: Slå klokken, plukk opp og lever fersk fisk før den blir spolert.
Bane Nor sier nei til å utrede rett linje
- Detaljer
Bane NOR anser det som uaktuelt å utrede de ulike konseptene som alternativer i en kommunedelplanprosess.
En tidel av TBM-tunnelen ferdig
- Detaljer
De fire tunnelboremaskinene (TBM’ene) som skal bygge brorparten av den nye tunnelen på Follobanen har nå til sammen boret 4,5 km tunnel. Dermed er over 10 % av TBM-tunnelen ferdig.
Leker butikk med jernbane og ansatte
- Detaljer
Fra nyttår ble Jernbaneverket til Bane Nor. Det skulle virkelig bli orden på norske jernbaner. Nå må baneselskapet spare en halv milliard.
NSB må spare for å møte konkurransen
- Detaljer
For å ruste seg mot kommende konkurranse planlegger NSB å spare 1 milliard kroner i året.
Planlagt slankekur gir svakere resultat for NSB
- Detaljer
NSB-konsernet setter av store beløp til omstilling og nedbemanning foran kommende konkurranse om å kjøre tog.
På innsiden av Norges største samferdselsprosjekt
- Detaljer
Bli med på innsiden av Follobanen.
Midler tas ut av sporet
- Detaljer
Jernbaneentreprenør NRC frykter for vedlikeholdet på blant annet Sørlands- og Nordlandsbanen etter at staten barberer Bane Nor-budsjettet med totalt to milliarder kroner.
Alternative fakta om jernbane
- Detaljer
Det er ikkje berre Trump som støttar seg til såkalla alternative fakta. Det har Samferdsledepartementet, som eig NSB, gjort gjennom tiår med utruleg effekt.
Stadig mer gods over på vei er en varslet katastrofe
- Detaljer
Mens godsandelen på bane er oppe i 50-70 prosent til Bergen, Trondheim og Stavanger er den nå nede på én til to prosent over Svinesund.
Ski for tog på Valdresbanen
- Detaljer
I nesten hundre år gikk det tog på Valdresbanen. Nå har banestrekningen fått nye spor. Skiløperne har tatt over.
Nå får Bergensbanen millionbesparende krise-terminaler
- Detaljer
Godstog på vei til Bergen måtte kjøre tilbake til hovedstaden om Bergensbanen stengte. Nå får jernbanen etterlengtede beredskapsterminaler.
Du som kunde kan bli taperen når tog og bane settes ut på anbud
- Detaljer
Det gjenstår å se om statens økonomiske fordeler ved anbudskonkurranse overstiger de ulempene som påføres togtilbudet.
Frykter ny togstasjon blir flaskehals på Follobanen
- Detaljer
Allerede før nye Ski stasjon er bygget, frykter lokalpolitikere at togstasjonen blir for liten om kort tid.
Raskere tog er det aller viktigste
- Detaljer
Reisetiden fra Sandefjord inn til Oslo er ikke mange minuttene raskere i dag enn hva de var for over 60 år siden.
Bane NOR må kutte 500 millioner kroner
- Detaljer
I et budsjettutkast for 2017 mangler Bane NOR 500 millioner kroner. Direktør Gorm Frimannslund sier det skal mye til at selskapet kommer i balanse i år.
Femti år med modelljernbane
- Detaljer
Arne Gunnar Heggeseth har i over femti år drevet med modelljernbane.
Industrietablering på Kløftefoss
- Detaljer
Loe betongindustri ønsker å etablere seg med ny fabrikk på Kløftefoss i Modum.
Vil løfte Trønderbanen
- Detaljer
Venstre vil ruste opp toget mellom Oppdal og Steinkjer med flere avganger.
Ingen av disse vil ha jernbane på Nøtterøy
- Detaljer
De største politiske partiene på Nøtterøy mener forslaget om togtrase gjennom øya er urealistisk. – Det er helt utenkelig at dette blir noe av, sier varaordfører Bjørn Kåre Sevik.