Jernbanenyheter
Opplev Oslos nye trikk på nært hold - kom til Rådhusplassen
- Detaljer
Under Mobilitetsuka (uke 35) blir en 18 meter lang modell av Oslos nye trikk avduket. Arbeidet med å produsere de 87 nye trikkene til Oslo er i full gang, og med denne modellen - i størrelse 1:1 - blir det for aller første gang mulig å oppleve den nye trikketypen SL18 på nært hold.
Forbedrer nettdekningen på tog
- Detaljer
Norske tog inngår nå kontrakt på anskaffelse av nye 4G mobilforsterkere som vil gi en høyere hastighet på datanett for togpassasjerer. Montering av forsterkerne i togene starter i høst.
Tog fra Oslo til Stockholm på under tre timer: – Et politisk kinderegg
- Detaljer
– Det er bra for klimaet, næringlivet og internasjonalt samarbeid, mener Ap-politiker Sverre Myrli. I tillegg kan togprosjektet være økonomisk lønnsomt å realisere.
Hilde (70) kjemper for nord-norsk jernbane
- Detaljer
Hilde Sagland har bygd en togperrong i hagen og tatovert ordet «troms-banen» på armen. Hun vil ikke ha oppmerksomhet, men en jernbane til Nord-Norge.
Kulturarv på menyen
- Detaljer
Alle, også regjeringen, er enige om at kulturarv er viktig for reiselivet. Vi har noen ideer for hvordan dette potensialet kan realiseres.
Verdensarv som skalkeskjul
- Detaljer
Bryggen er selve logoen til Bergen. Men fornuftig bruk er ofte det beste vern.
Vil selge Ofotbanen som arktisk turistattraksjon
- Detaljer
Narvik-selskapet Arctic Train har kjøpt tre togsett for å starte opplevelsesbasert turisttrafikk på Ofotbanen. Den 42 kilometer lange malmbanen fra Narvik til Sverige regnes blant Europas vakreste jernbanestrekninger.
Jernbane nordover? Ikke det lureste vi gjør
- Detaljer
Folk flest vil ha tog til Tromsø og mange argumenterer med miljø. Men togene lenger sør, de skal humpe videre på diesel.
Vys billettsystem kollapset over hele landet. Alle fikk reise gratis
- Detaljer
Vy sitt billettsystem kollapset lørdag over hele landet. Det vil si at kunder kunne glede seg over å kjøre gratis med toget.
Her vil de kaste fiffen ut av første klasse på toget
- Detaljer
En tysk politiker vil avskaffe første klasse på togene. Hvorfor drasse på tomme vogner, spør han.
AP vil sette av rekordsum til vedlikehold og rehabilitering av T-banen
- Detaljer
Byrådsleder Raymond Johansen går til valg på milliardsatsing til T-banen og en ny tunnel gjennom sentrum. Målet er femminuttersavganger på de viktigste linjene. I går ble han vist rundt i tunnelene på Tøyen av Oslo sporveiers arbeiderforening.
Jernbanedirektøren vil ha tog på batteri – ikke hydrogen
- Detaljer
Jernbanedirektør Kirsti L. Slotsvik tror ikke framtidens tog i Norge vil gå på hydrogen. Jernbanedirektoratet vil det skal satses på batteri.
Signalfeil gir trøbbel på Østfoldbanen
- Detaljer
Signalfeil mellom Oslo S og Nordstrand gir færre spor og forsinkelser, opplyser Bane Nor.
Toginteressen har eksplodert – men reisende klager over dårlig tilbud
- Detaljer
Rekordmange nordmenn dro på togferie i sommer. De reisende etterlyser nattog og direkteforbindelser fra Norge, men regjeringen vil prioritere pendlerne først.
Togtilbudet er i ferd med å rakne
- Detaljer
Vi trenger et bedre togtilbud mellom Oppdal og Værnes.
Trodde du togferie var lett? Da har du ikke prøvd å reise til Hamburg
- Detaljer
Noe var faktisk lettere før. Togferie for eksempel.
De måtte drukne tunnelboremaskinen i betong i 2017
- Detaljer
Nå er det klart hvordan de skal fullføre tunnelen.
Over til hydrogen- eller batteritog?
- Detaljer
Jernbanedirektoratet er i full gang med et prosjekt som vurderer ulike typer teknologi for utslippsfri togtrafikk – på baner som ikke har elektrisk drift.
Bane NOR-sjefen vil prioritere lange strekninger før de bygger i sentrum
- Detaljer
Prisen på å bygge jernbane inne i byer er skyhøy. Derfor vil Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund og jernbanedirektør Kirsti Slotsvik prioritere lange strekninger inn mot Intercity-byene før de bygger i sentrum.
Dagens Nordlandsbane har helt siden den ble åpnet hatt sin berettigelse gjennom godstrafikken
- Detaljer
Dette vil gjelde også for en framtidig Nord-Norgebane.
Tynset-ordføreren vil ha svar fra Jernbanedirektoratet
- Detaljer
– Vi blir til stadighet påminnet om det store behovet for oppgraderinger av tjenestetilbud og togmateriell på Rørosbanen.
En reise med Vy og Norges stolte tradisjoner
- Detaljer
Med «flyskam» i bakhodet ble det tog som behagelig ville bringe meg fra bysentrum til bysentrum. Trodde jeg.
Flere politikere vil gi Ruter ansvar for lokaltogene
- Detaljer
Flere politikere, med Venstres Solveig Schytz i spissen, vil frata staten kontroll over lokaltogtrafikken og gi Ruter ansvar.
Krever kvart milliard fra Bane Nor etter at konkurrenten leverte et 83 sider lengre tilbud
- Detaljer
Leverte 200 sider fordi de trodde det var grensen. Så vant konkurrenten – med 283 sider. Nå saksøkes Bane Nor for regelbrudd og 234 millioner kroner i erstatning.
Nye prisanslag på Nordnorgebanen: Nær firedoblet siden 1992
- Detaljer
De beregnede kostnadene for å bygge jernbane fra Fauske til Tromsø har blitt nesten firedoblet siden forrige utredning i 1992 – med samme trasé.
Britiske togselskaper trekker seg likevel ikke fra Interrail
- Detaljer
Britiske togselskaper har omgjort en beslutning om å trekke seg ut av Interrail- og Eurail-oppleggene.
Frykter at Tertitten vil bli stengt
- Detaljer
Tertitten trues av nedleggelse. Årsaken er manglende sikkerhetstiltak ved to planoverganger.
Jernbanen som nasjonsbygger
- Detaljer
Jeg vokste opp i Harstad på 1950-tallet, og Narvik var nabobyen som vi alltid sammenlignet oss med og konkurrerte med. Men det vi i Harstad aldri kunne konkurrere med Narvik om, var jernbanen.
Faktasjekk: Siden 2013 har 100 nye tog passert Oslo S daglig – det skyldes også tidligere regjeringer
- Detaljer
«Jeg bygger jo ut kollektivtilbudet, jeg. Hundre nye togavganger inn og ut av Oslo hver dag, mer nå enn i 2013», sa Jon Georg Dale (Frp). Det er delvis sant.
Full krangel om ny T-bane - velgerne snur ryggen til byrådets løsning
- Detaljer
Det er overveldende støtte til Høyres alternative T-baneforslag - også blant byrådets velgere.
Da jeg skulle ta tog fra Oslo til Bodø
- Detaljer
Jo da, 18 timer er i overkant, men jeg så frem til hyggelige timer med norsk natur.
Buss for bane: – Brukte 53 minutter fra Brynseng til Tøyen
- Detaljer
Lett kaotiske tilstander oppsto for passasjerer som måtte ta buss for bane mellom Brynseng og Tøyen tirsdag. — Det er bare å beklage, vi jobber med å bedre tilbudet, sier Ruter.
Toget klarte ikke å kjøre videre, men det kunne rygge, så vi rygget tilbake til Elverum
- Detaljer
Toget gikk stadig saktere for til slutt å stoppe helt, med tett granskog på alle kanter.
Mystiske trafikktellere på Kolsås stasjon
- Detaljer
To personer i gule jakker tellet tilsynelatende trafikantene på Kolsås stasjon. Men hvem var tellerne?
Et paradoks om jernbane i Nord-Norge
- Detaljer
Nordnorsk jernbane har helt fra 1800-tallet vært ønsket, behandlet, vedtatt, glemt og — fra ca 1950 — motarbeidet fra sentralt hold.
Bevaringen av historiske tog går ikke helt på skinner
- Detaljer
Da NSB og Jernbaneverket skilte lag, falt historiske tog mellom alle stoler. Nå krever jernbanemiljøet at Stortinget rydder opp.