Jernbanenyheter
Derfor blir Nord-Norgebanen et milliardsluk
- Detaljer
For å realisere Nord-Norgebanen må en av verdens lengste tunneler bygges. I tillegg må ingeniører lage ekstrembruer som er på grensen av hva som er mulig å bygge.
Jernbanerevolusjonen spiser sine egne barn
- Detaljer
Forenklingspolitikk i den solbergske staten er kunnskapsløs. Enkel tankegang for å bryte lange linjer med erfaring og tradisjon er farlig. Som det sies: Enhver revolusjon spiser sine egne barn.
Norge har ikke råd til tog
- Detaljer
Fordi vi er blakke når det kommer til valutaene visjoner og vilje. Penger har vi jo mer enn nok av.
Vil bruke danskebåten til å frakte nybilar
- Detaljer
Godsterminal-planen i Bergen gjekk i vasken. No vil hamnevesenet og Fjord Line bruke danskebåten til å frakte nye bilar langs vestlandskysten.
Vy stuper på omdømmemåling etter navneskiftet
- Detaljer
Togselskapet Vy bruker 280 millioner kroner på utviklingen av det nye navnet, men det tidligere NSB stuper på en fersk omdømmeundersøkelse.
Lillestrøm-buss på villspor
- Detaljer
Måtte rygge over i motsatt kjørefelt på Sinsenkrysset etter trikketrasse-tabbe.
Ny rapport: – Nord-Norgebanen kan koste 120 milliarder kroner
- Detaljer
En jernbane fra Fauske til Tromsø blir en lang, kompleks og kostbar utbygging, ifølge nye vurderinger fra Jernbanedirektoratet. – Det har et stort konfliktpotensial.
Tid for tog
- Detaljer
Folk vil bidra til å kutte klimagassutslipp personlig og vil reise mer med tog.
Nordmenn bruker toget halvparten så mye som svenskene
- Detaljer
Kun fem prosent av alle reiser nordmenn gjør er med tog. Det er langt under snittet for resten av Europa. For svenskene er tallet 11,1 prosent.
Siden 1966 har det tikket i en kjeller på Tøyen
- Detaljer
Signalsystemet var høyteknologi da det kom, men det er et halvt århundre siden. Å skifte ut T-banens styringssystem vil koste over 5 milliarder kroner.
Filipstad-ulykken: Mangler kontroll på disse varselskiltene
- Detaljer
For to år siden slo en rapport fast at det måtte settes opp flere skilt på Filipstad, inkludert «høyspenning livsfare». Men rapporten ble ikke fulgt opp, og banesjefen kjente ikke til den.
Vurderer sovekapsler for å gjøre nattoget til førstevalget mellom norske byer
- Detaljer
I flere tiår har fly utkonkurrert togene. Sovekapsler kan være løsningen.
SJ frykter ikke kundene i nord: – Vi skal levere
- Detaljer
– Det er fantastisk gøy å jobbe med tog nå, sa Thomas Silbersky i SJ da avtalen om trafikkpakke nord ble underskrevet hos Jernbanedirektoratet fredag.
Kvinne sendt til sykehus etter dresinulykke
- Detaljer
To dresiner kjørte i hverandre inne i en tunnel på Flekkefjordbanen onsdag.
Bygger verksteder for to milliarder
- Detaljer
Når Go-Ahead overtar trafikken i desember, står et flunkende nytt togverksted klart til bruk på Kvaleberg utenfor Stavanger. Tilsvarende verksteder vil snarlig bli bygd i Bergen og nær Trondheim.
SJ vil trille fram øl og vin
- Detaljer
Trille-vogner med øl og vin er blant lokkemidlene SJ vil bruke for å få flere passasjerer på sine kommende tog i Norge.
Nesten halvparten av utenlandstogene fra Oslo har forsvunnet på tredve år
- Detaljer
Det går stadig færre tog fra Oslo og ut i den store verden. Siden 1990 har tilbudet nærmest blitt halvert. VY skylder på dårlig etterspørsel fra kundene.
Fornebubanen er sikret etter at Oslo, Akershus og regjeringen er enige om finansiering
- Detaljer
Regjeringen har signert en ny byvekstavtale med Oslo og Akershus. Denne sikrer blant annet nye midler til kollektiv- og samferdselsprosjekter i området.
Se det gamle damplokomotivet
- Detaljer
Lokomotivet ble levert til NSB i 1914. I helgen kunne man se det blant annet forbi Kjelsås stasjon.
Siden 1990 er nesten halvparten av utenlandstogene fra Oslo blitt borte
- Detaljer
Du kunne legge deg i Oslo og stå opp i København. Nå går ikke et eneste nattog over grensen.
Damptog på Solørbanen, et glimt av fortiden
- Detaljer
Jernbane-entusiaster fra nær og fjern sto langs Solørbanen lørdag for å få med seg et historisk øye-blikk og et tilbake-blikk fra en ikke altfor fjern fortid.
234 dager uten togdokumenter
- Detaljer
I nær åtte måneder, mens krangelen gikk om jernbanereformen, ble ikke Jernbanedirektoratets postjournal oppdatert.
Forsinkelser etter togstans i Oslo – Vy beklager
- Detaljer
Et fullt tog på vei til Lillestrøm stanset mellom Alna og Nyland stasjon på grunn av tekniske problemer. Alle passasjerene er evakuert.
Nye standarder gir enklere togreiser
- Detaljer
Synes du jernbane koster for mye penger og at toget tar for lang tid? – Svaret er mer standardisering, sier direktør i Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen.
Damplokomotivtreff i Elverum
- Detaljer
Lørdag var det damplokomotivtreff i Elverum. Store og små møtte opp for å se på togene.
Måtte dra i nødbremsen da en mann som snakket i mobilen gikk i sporet
- Detaljer
Lokfører fikk hjertet i halsen da han fikk se en mann gående i sporet - med ryggen til toget og snakkende i en mobiltelefon.
Slik skal svenskene lykkes i Norge
- Detaljer
Flere avganger, lengre tog og bedre service er noen av tiltakene SJ legger opp til som vinner av togkonkurransen i nord.
Bane Nor bruker 120 millioner kroner på å sikre planoverganger
- Detaljer
Bane Nor øker innsatsen for å sikre planoverganger. De siste 10 årene har 16 personer mistet livet i ulykker på planoverganger.
Forsinkelser i togtrafikken etter påkjørsel på Lillestrøm stasjon
- Detaljer
All togtrafikk forbi Lillestrøm var stengt i flere timer etter påkjørselen.
Oppdager feil før toget stopper
- Detaljer
Ved hjelp av avanserte sensorer oppdager Bane NOR stadig flere feil før forsinkelser oppstår. Fra januar til april ble nærmere 200 feil i sporveksler utbedret i tide.
Regjeringen har lagt opp til slakt av NSB
- Detaljer
Jernbanen er det suverent mest klima- og miljøvennlige transportmiddel som finnes, da burde den vært rustet kraftig opp i stedet for å drive med et konkurransehysteri på enkeltspor.
Kronglete klimaferie
- Detaljer
Skal du reise klimavennlig, kommer du ikke langt med statsbanenes vyer.
Stort oppmøte på Flisa for å få med seg damptoget
- Detaljer
Rett før klokka 13.30 lørdag tøffet damplok 30a 271 med tilhørende trevogner inn på Flisa stasjon. Norsk Jernbaneklubb er ute på tur for å markere sitt 50-årsjubileum.
Stort damptogtreff på Elverum stasjon
- Detaljer
Lørdag blir det et stort damptogtreff på Elverum stasjon.
Nyrestaurert damplokomotiv besøker Solørbanen
- Detaljer
Norsk Jernbaneklubb markerer i år sitt 50-årsjubileum. Nylig har de fått damplok 30a 271 på skinnene igjen, og toget stopper på Kirkenær lørdag 22. juni klokka 12.43. Toget stopper også på Flisa stasjon klokka 13.23.
Tap av kontrakter kan føre til bonuskutt for Vy-sjefen
- Detaljer
At SJ vant anbudet om å få kjøre sju togstrekninger i Norge, kan få konsekvenser for Vy-sjefenes lønnspakke.
Da ordet «konkurranse» dukket opp, kuttet Vy prisen fra 716 til 151 millioner. Slik var det mulig
- Detaljer
Vy får i år 716 millioner kroner for å kjøre tog til Midt- og Nord-Norge. Men da de fikk konkurranse fra svenske SJ, lovte de å gjøre samme jobb for under en fjerdedel av prisen. Hvordan skjedde det?